Apotheek Van Herck

Mens sana in corpore sano "een gezonde geest in een gezond lichaam" (Juvenalis)

Praktische tips

Rookstop

Bereid je voor, zo verhoog je je kans op succes

Kies een stopdag! Kies een dag die voor jou makkelijk is om te stoppen. Vermijd hierbij stressvolle periodes.

Denk na over handelingen ter vervanging van het roken: kribbelen tijdens het telefoneren, kauwgom tijdens het autorijden, een muntje na de maaltijd, een potlood of stressballetje om de handen bezig te houden etc..

Vertel je familie, vrienden en collega's dat je bent gestopt. Vraag hen om steun.

Gooi sigaretten, aanstekers en asbakken weg.

Reinig je wagen, het huis, de gordijnen etc. om alle geur en sporen van tabak zoveel mogelijk te verwijderen.

D - day ... de dag van de waarheid

Stop in één keer! Eén enkele sigaret, zelfs één trekje, volstaat om de afhankelijkheid te reactiveren en te herbeginnen roken.

Vermijd plaatsen waar gerookt wordt.

Verminder of vermijd alcohol. Verminder je koffiegebruik.

Verander je gewoonten: verander van reisweg, radiozender, de volgorde van je dagelijkse activiteiten, etc..

Heb je ongelooflijk veel zin in een sigaret?
Open het raam, drink een glas water, neem een kauwgom of een muntje zonder suiker, eet een stuk fruit, doe snel iets anders, verplaats je, telefoneer naar een vriend etc.. Zeg tegen jezelf dat deze drang na 2 - 3 minuten verdwijnt. Gaandeweg zullen deze situaties minder frequent en minder dringend worden. Je leert ermee omgaan.

Bij spanning en stress, zoek je best een bezigheid: schep een luchtje, maak een wandeling, doe aan sport of neem een warm bad. Plan aangename activiteiten, doe eens iets anders zodat je je ideën kan verzetten. Blijf vooral bezig!

Rust geregeld uit, zorg voor frisse lucht.
Heb je moeite je te concentreren op het werk? Las een korte pauze in.

Als je toch een keer hebt gerookt: dit kan gebeuren. Blijf vooral doorgaan met stoppen! Sta stil bij wat er gebeurd is en leer hieruit. Probeer deze moeilijke situaties in de toekomst te vermijden!

Verwen jezelf! Koop een cadeautje met het uitgespaarde geld.

Enkele tips om gewichtstoename bij rookstop te beperken!

Ontbijt evenwichtig, eet regelmatig, vermijd snoepen tussen de maaltijden (chips, chocolade etc.), eet een stuk fruit als 10 en 4 - uurtje.

Eet traag en kauw goed.

Beperk vetten, zoetigheden en stimulerende middelen als koffie. Verminder of vermijd zelfs alcohol: alcoholhoudende dranken zijn vaak calorierijk en verhogen de drang tot roken.

Eet veel fruit en groenten.

Drink veel water.

Verlaat de tafel wanneer je gedaan hebt met eten en / of vervang je sigaret na de maaltijd door een stuk fruit (dat je moet schillen).

Beweeg regelmatig: sport, wandelen, fietsen etc..

Geneesmiddelen ter ondersteuning van rookstop!

Is je lichaam verslaafd aan nicotine, dan bestaan er verschillende geneesmiddelen die je kunnen helpen. We sommen ze hieronder kort op.

Nicotinevervangingsmiddelen
Deze geneesmiddelen leveren aan het lichaam de nodige dosis nicotine, zonder de andere schadelijke tabaksstoffen. Hierdoor worden ontwenningsverschijnselen zoveel mogelijk beperkt. Nicotinevervangingsmiddelen bestaan onder verschillende vormen: pleisters, kauwgommen, zuigtabletten, tabletten voor onder de tong, of als inhaler. De voor jou meest geschikte vorm is afhankelijk van ondermeer het aantal sigaretten dat je per dag rookt, alsook de mate van afhankelijkheid. Vraag raad aan je apotheker of arts. Hij zal samen met jou de meest geschikte vorm en dosis bepalen. Hij zal je ook het goed gebruik van deze middelen toelichten.

Bupropion (ZYBAN®) en varencicline (CHAMPIX®)
Deze geneesmiddelen verminderen de ontwenningssymptomen en de zin om te roken. Ook het plezier en de "smaak" van het roken vermindert. Deze geneesmiddelen zijn enkel verkrijgbaar op voorschrift.

Met vragen kan je steeds bij ons of bij je arts terecht. We kunnen je informeren en begeleiden o.a. bij de keuze van het juiste product.

Voor gratis informatie, advies en begeleiding:

De Tabak Stop Lijn (tel.: 0800 111 00)
Op werkdagen van 15 tot 19 uur: voor persoonlijk advies door gespecialiseerde rookstopbegeleiders. Buiten deze uren is er de mogelijkheid om te worden teruggebeld of een brochure te bestellen.

advies@tabakstop.be: via e-mail krijg je persoonlijk advies.

www.rookstopcoach.be: voor online begeleiding via de RookStopCoach.

Er bestaan tabakologen en gespecialiseerde structuren (rookstopkliniek) om jou op doeltreffende wijze te helpen bij je rookstop. Voor meer informatie of de lijst met erkende tabakologen kan je terecht op www.tabakstop.be, www.vrgt.be of www.rookvrijezwangerschap.be.

Ook jij kan stoppen met roken.


Fytotherapie

Fytotherapeutische producten worden gemaakt op basis van planten. Deze worden ...

Lees meer

Gezondheid

Deze websites bevatten alle nodige informatie over gezondheid. Heb je verder nog vragen kom ...

Lees meer

© Apotheek Van Herck Dirk. Powered and designed by Webcreating.